A tengeri ipar piacvezetője, a Port Esbjerg és a Honeywell együttműködve dolgoznak egy közös klímaprojekten, melynek célja - összhangban az ország klímacéljaival - a Dán kikötő szén-dioxid-kibocsátásának 70%-os csökkentése 2030-ra.

portIllusztráció - Fotó: Pexels

Dánia délnyugati partvidékén található Port Esbjerg és a Honeywell egy átfogó szén- és energiagazdálkodási programon dolgozik a kikötő kibocsátás-csökkentési céljának elérése érdekében. A kezdeményezés hozzájárul a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet azon célkitűzéséhez is, hogy 2050-ig a felére csökkentsék a nemzetközi hajózásból származó üvegházhatású gázok mennyiségét a 2008-as szinthez képest.

A Port Esbjerg csapata nemrégiben avatta fel első part-hajó erőműveit, amelyek lehetővé teszik a kikötött hajók számára, hogy tengeri szélerőművekből származó megújuló villamos energiával működjenek, ahelyett, hogy a fedélzeti dízelgenerátorokat használnának. A hálózati csatlakozás a kikötő és a Honeywell együttműködésével jöhetett létre, különösen odafigyelve a hajók karbonlábnyom becsléseinek megértésére. A Honeywell Enacto szén- és energiagazdálkodási rendszereknek köszönhetően a kikötő bármikor hozzáférhet ezekhez az adatokhoz. A part-hajó egységek egyszerre több hajó ellátására is képesek, ezzel csökkentve a szé-dioxid, SOx (A kén-dioxid (SO2) és a kén-trioxid (SO3) mennyiségének SO2-ban kifejezett összege) és NOx (A nitrogén-oxid (NO) és a nitrogén-dioxid (NO2) mennyiségének NO2-ban kifejezett összege) kibocsátást, valamint a zajszennyezést.

„Működésünk nagyságát és összetettségét figyelembe véve zöld átmenetünkre nem volt egyszerű, könnyen elérhető megoldás. A Honeywell-lel közösen egy olyan rendszert testreszabásán dolgozunk, amely figyelemmel kíséri az energiafogyasztást és az emissziót, valamint meghatározza a lehetséges fejlesztési lehetőségeket. ”- fejtette ki Dennis Jul Pedersen, a Port Esbjerg vezérigazgatója.

A Honeywell Enacto szén- és energiagazdálkodási rendszer egy felhőalapú, teljesen skálázható megoldás, amely lehetővé teszi a kikötő számára, hogy minden egyes hálózati csatlakozóaljzat és - ami a legfontosabb - minden hajó kibocsátását és erőforrás-felhasználását 1200 mérési ponttal ellenőrizze. A rendszer mesterséges intelligenciát és gépi tanulási algoritmusokat használ kiegészítve a kikötő energiafogyasztó vagy -termelő eszközökről történő adatgyűjtéssel. Nyílt protokollplatformja rugalmas és zökkenőmentes integrációt tesz lehetővé a régi rendszerekkel.

Ha a fogyasztás jelentősen megváltozik, a rendszer üzenetet küld a kikötői irodának, így az esetleges rendellenességeket azonosítják, és megtehetik a szükséges intézkedéseket. A hajók szén-dioxid-kibocsátása szorosan ellenőrizik, hogy a fenntartható infrastruktúrába - ideértve a megújuló energiát is, és a jövő tiszta üzemanyag-technológiáját - történő operatív beruházások révén csökkenthető legyen.

A Honeywell rendszer által generált adatok alapján Port Esbjerg valós időben optimalizálhatja energia- és karbonlábnyomát. Ezáltal a jövőben lehetőség lesz a pénzügyi források priorizálásában - ahol a legjelentősebb CO2-csökkentés érhető el - ezáltal kézzelfogható kibocsátás-csökkentést eredményezve.

"A Port Esbjerg projekt új referenciaértéket állít a kikötők számára világszerte, hogyan lehet teljes mértékben integrált technológiát használni az ambiciózus fenntarthatósági célok elérése érdekében. Szorosan együttműködtünk a Port Esbjerg csapatával, hogy megértsük céljaikat és testre szabjuk a megoldást, amely elősegítheti azok elérését. Izgalmas a kezdeti tervezéstől kezdve a kikötő megújuló part-hajó energiaellátási mérföldkövének elérése. Bízunk benne, hogy folytatjuk a kikötővel folytatott munkánkat, hogy segítsünk nekik tovább csökkenteni az emissziót. ” - mondta Lionel Caillat, a Honeywell Building Technologies vezérigazgatója.

A projekt következő szakaszában a Port Esbjerg és Honeywell figyelemmel kíséri és kezeli a vízfogyasztást és a fűtést, valamint a kikötő körüli vállalkozások kibocsátási teljesítményét. A terv jelentős beruházásokat is tartalmaz az elektromos járműtechnikába és a hidrogénüzemű darukba. A cél az, hogy az összes kikötői járművet 2025-re áramforrással működtessék.