Gazdasági hibának tartja a francia kormány, hogy az Európai Bizottság megvétózta a német Siemens AG és a francia Alstom SA vasúti üzletágainak egyesülését; a kormány megerősítette: szeretné újraírni az uniós belső piaci versenyszabályokat.

Az Alstom közleményben jelezte, lemond arról, hogy egyesítse vasúti üzletágát a német versenytárs Siemensszel. "Az egyesítés nem történik meg, és az Alstom mostantól az ágazat világvezetőjeként a növekedés folytatására fog koncentrálni" – olvasható a francia ipari óriáscég közleményében. 

alstomvonatIllusztráció – fotó: Xavier Leoty / AFP

Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter már a döntés bejelentése előtt a France2 közszolgálati televízióban "gazdasági hibának" nevezte a brüsszeli vétót, amely szerinte Kína gazdasági és ipari érdekeit szolgálja. Agnes Pannier-Runacher, a gazdasági tárca államtitkára később megerősítette, hogy a francia kormány kezdeményezni fogja az európai versenyszabályok módosítását. "Úgy készíteni elemzést a versenyről, hogy nem vesszük figyelembe, mi zajlik világszinten, az én értelmezésemben a XX. századi szabályok alkalmazása a XXI. század gazdaságában. Totális tévedés" – fogalmazott az államtitkár a BFM Business gazdasági hírtelevízióban.

Az államtitkár arra hívta fel a figyelmet, hogy a francia kormány "teljesen egyetért azzal, hogy legyenek versenyszabályok" az Európai Unión belül, amelyek "fair-play játékot" tesznek lehetővé. "Ugyanakkor ezek a szabályok, úgy ahogy azokat alkalmazzák, lebénítanak minket a világversenyben" – mutatott rá, és megemlítette a kínai állami CRRC Corp Ltd. vállalatot, amelynek éves forgalma 35 milliárd dollár. 

A francia gazdasági tárca elemzése rámutatott, hogy Brüsszel nem vette figyelembe a japán, a koreai és a kínai piacot az értékelésében, és kizárólag a nagysebességű vonatok piacára koncentrált, ahol az Alstom és a Siemens valóban piacvezető Európában. Párizs azt is elismeri, hogy a CRRC-nek nagy nehézségekkel kell szembenézni az európai piacra való belépéshez, de könnyen tudna alkalmazkodni az uniós normákhoz, erre bizonyíték a Le Monde című napilap szerint, hogy megpróbált érdekeltséget szerezni az olasz AnsaldoBredában, majd a cseh Skodában és jelen van már Ausztriában, Magyarországon, Szerbiában és Németországban is.

A gazdasági helyzetértékelésen túl a francia kormány azonban elsősorban politikai bírálatot fogalmazott meg, miszerint Brüsszel "az európai szuverenitással szemben teremt veszélyeket" – idézte a Le Monde a francia kormány dokumentumát. Nathalie Loiseau Európa-ügyi miniszter néhány nappal ezelőtt úgy fogalmazott, hogy az európai versenyszabályozás abszurd lett, s ezért Párizs Berlinnel együtt a 2004-ben megalkotott és 2014-ben modernizált szabályozás revízióját kezdeményezi oly módon, hogy a változások ne igényeljék az európai szerződések modifikációját, hanem csak a tagállamok többségének jóváhagyását.

"Párizs a jövőben azt szeretné, hogy egy egyesülés vizsgálatakor Brüsszel ne helyezhesse szisztematikusan előtérbe a fogyasztók érdekeit, hanem más általános érdekek, mint a szuverenitás, a közegészségügy vagy az energetikai biztonság is számítson például" – írta a Le Monde. A lapnak a gazdasági minisztériumban megerősítették, hogy ezek az elképzelések szerepelni fognak Emmanuel Macron államfő kampányában a májusi európai parlamenti választások előtt, s a javaslatok az új Európai Bizottság hivatalba lépése előtt készen lesznek.

Nem ez az első alkalom, hogy a francia kormány új brüsszeli szabályozásokat sürget. Az előző államfő, Francois Hollande mandátuma idején Arnaud Montebourg akkori gazdasági miniszter bírálta rendszeresen az uniós versenyszabályokat. A Le Monde szerint az újdonságot az jelenti, hogy bár a német kormány kevésbé konfrontatív Brüsszellel, egy ideje Berlin is "igazi európai ipari politikát" szorgalmaz.