Sikeres volt a helyszíntől független online légiforgalmi irányító rendszer tesztelése – közölte a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. hétfőn az MTI-vel.

A távvezérlésű toronyirányító központban – fotó: MTI / Bruzák Noémi 

A közlemény szerint a magyar légiforgalmi irányítók Németországból koordinálták egy valós idejű szimuláció alatt a budapesti, a pápai és a debreceni repülőtér forgalmát. A teszt bizonyította, hogy sikeres volt az Egységes Európai Égbolt kezdeményezés keretében létrehozott SESAR (Single European Sky ATM research) 2020 kutatás-fejlesztési projekt, megmutatta, hogy egy légiforgalmi irányító képes helyszíntől függetlenül akár több repülőtér forgalmát is biztonságosan koordinálni. 

A szimuláció a németországi Braunschweigben, a DLR Légiforgalmi Validációs Központban zajlott az osztrák Frequentis AG, illetve a német Selex GmbH technológiájával, a HungaroControl szakértőinek bevonásával. 

A tesztelés alatt egy integrált "multi-irányítótorony" gyűjtötte össze és egyesítette a három magyar repülőtér releváns információit, amelyek az irányítótorony kilátásához hasonlóan nagyméretű monitorokon jelentek meg. A hangkommunikációs, a vizualizációs, illetve az elektronikus repülés-nyilvántartó rendszerek integrációja lehetővé tette a repülőterek egyértelmű azonosítását és a forgalom tervezését – ismertették.