A Siemens Mobility megkezdte az autonóm járművek működésének valós körülmények közötti tesztelését a társaság münchen-perlach-i kampuszán.

A kutatási projekt és a valós körülmények közötti tesztelés során a Siemens Mobility együttműködő partnerei az IAV GmbH, a Klímavédelmi, Energetikai és Mobilitási Intézet (IKEM e.V.), az emm Solutions GmbH, az UTB Projektmanagement GmbH és a Müncheni Műszaki Egyetem (TUM). A tesztútvonal a kampusz területén keresztül haladva lehetővé teszi a forgalmi helyzetek szimulációjának valós körülmények közötti, éles tesztelését.

s01Tesztek a kampusz területén – fotó: SIEMENS

Az együttműködés során a projektpartnerek közösen tesztelik a közúti infrastruktúra, a felhőalapú szoftverszolgáltatások és az autonóm elektromos járművek közötti interakció lehetőségeit. Kétféle elektromos járművet használnak az intelligens közúti infrastruktúra és a jármű közötti kommunikáció tesztelésére: egy magasan automatizált, együléses autót és egy helyközi közlekedésű buszt. A tesztútvonal mentén minden villanyoszlopra lézerszkennereket, radaregységeket és kamerákat szereltek, így figyelni tudják a közlekedési helyzetet és követni tudják a járművek pontos helyzetét.

„Kutatási projektünk újabb mérföldkő az önvezető járműveket is tartalmazó, multimodális közlekedési rendszerek ún. első és utolsó kilométere jelentette kihívás megoldásában. Az általunk biztosított infrastruktúra kulcsfontosságú komponens a biztonságos és hatékony, igényalapú közlekedési rendszerek kialakításához városi és vidéki környezetben” – mondta Michael Peter, a Siemens Mobility vezérigazgatója.

A városok és önkormányzatok alapvető feladata, hogy megfelelő fenntartható közlekedési lehetőséget biztosítsanak a lakosság számára. A tömegközlekedés javítása és bővítése alapvető feladat a városi lakosság növekvő közlekedési igényeinek kiszolgálásához. Az „Önvezető elektromos járműveken alapuló, optimalizált közlekedési rendszer” (OTS 1.0) elnevezésű projektet a Német Környezetvédelmi és Reaktorbiztonsági Minisztérium (BMU) támogatja. Célja, hogy egy manapság szinte teljesen figyelmen kívül hagyott problémára hatékony választ adjon: hogyan tudunk önvezető közlekedési megoldást biztosítani az út első és utolsó kilométerére.

A projekt révén a partnerek bemutatják, hogy az önvezetés legmagasabb, 5. szintjén működő, sofőr nélküli elektromos járművek hogyan tudják javítani a közúti közlekedés biztonságát és hatékonyságát. Ebben kulcsszerepet játszik a Siemens Mobility által gyártott intelligens infrastruktúra, amely folyamatosan információkat küld a jármű számára az általános közlekedési helyzetről és továbbítja az útvonalon közlekedő más járművekből származó adatokat. Ezzel a módszerrel lehetővé válik az önvezető járművek működtetése komplex közlekedési helyzetekben és nehezen ellenőrizhető területeken, például kedvezőtlen időjárási körülmények között is. Külső támogatással az önvezető járművek monitorozható működési rádiusza jelentősen kiterjeszthető.

Az intelligens infrastruktúra segítségével a járművek gyorsan képesek a potenciális kockázatokat felismerni és megfelelően reagálni. Az integrált rendszer emellett segít a forgalom áramlásának optimalizálásában. A rendszer járműtől az infrastruktúra felé menő kommunikációja (V2I) szabványos és széleskörűen tesztelt WLANp (ITS-G5) kapcsolaton keresztül történik. A rendszer fontos része a szoftveres háttértámogatás, amelynek révén a központban dolgozó forgalomirányítók folyamatosan nyomon követhetik a forgalmi helyzet alakulását, és szükség esetén beavatkozhatnak. Ezzel jelentősen javítható a közúti közlekedés biztonsága és hatékonysága. Az utasélmény javításához az önvezető járművekben utazók egy alkalmazás segítségével tölthetik le készülékükre a jármű útvonalát.

02Az eszközök WLANp kapcsolaton keresztül kommunikálnak egymással – fotó: SIEMENS

A kutatási projektben számos terület szakértője vesz részt. A Klímavédelmi, Energetikai és Mobilitási Intézet (IKEM e.V.) az önvezetéssel kapcsolatos jogi ügyekért felel, valamint a Siemens Mobility-vel együtt megvizsgálja a műszaki fejlesztésekből származó működési és üzleti modelleket. Az IAV fejleszti az önvezető, önállóan működő buszokat. A Müncheni Műszaki Egyetem mikroszkopikus szimulációval vizsgálja a különféle önvezető megoldások hatását a forgalomra.

A berlini székhelyű projektfejlesztő cég, az UTB az önvezetés lakosság általi elfogadottságát vizsgálja, felméri az emberek reakcióját az önvezető járművekkel kapcsolatban, és azt, hogy a műszaki fejlesztéseknek ezt hogyan kell figyelembe venniük. Az emm Solutions GmbH biztosítja a teljesen önvezető ILO1 elektromos járművet annak érdekében, hogy javítható legyen a környezet megfigyelése, a jármű helymeghatározása, valamint a jármű és az infrastruktúra közötti kommunikáció kezelése. A projekt során a vezetési magatartást is szimulálják. A Siemens Mobility feladata az általános projektintegráció, valamint az út melletti infrastruktúra és felhőalapú szoftverszolgáltatások biztosítása – emellett számos lehetséges üzleti és működési modell kiértékelése.