Az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium vezérigazgatója szerint kérdésessé válhat a cég további jelenléte a brit gazdaságban, ha Nagy-Britannia az EU-tagság megszűnésének feltételeiről szóló megállapodás nélkül távozik az Európai Unióból.

Tom Enders csütörtökön közzétett, rendkívül indulatos hangvételű videóüzenetében arra kéri a politikai döntéshozókat, hogy ne hallgassanak "arra a Brexit-pártiak által hangoztatott őrültségre", amely szerint az Airbusnak hatalmas gyárai vannak Nagy-Britanniában, és ezért "nem tud megmozdulni, örökre jelen lesz" a brit gazdaságban. Enders szerint tévednek, akik így érvelnek, mivel sok más olyan ország van, amely "boldogan gyártana" például szárnyakat az Airbus repülőgépekhez.

Az Airbus közvetlenül 14 ezer alkalmazottat foglalkoztat Nagy-Britanniában – fotó: AIRBUS

A vezérigazgató arra utalt, hogy az Airbus a walesi Broughtonban, legnagyobb brit üzemében gyártja összes modelljének szárnyait. Az üzem évente ezer repülőgépszárnyat állít elő az A320-as, az A330-as, az A350-es és az A380-as típuscsaládok számára. Tom Enders szerint megállapodás nélküli Brexit esetén az Airbus olyan döntésekre kényszerülhet, amelyek súlyos károkat okozhatnak a brit gazdaságnak. Hozzátette, hogy a mai globális gazdaságban a nagyszabású repülőgép-ipari beruházások nemzetközi méretűek, és ez is mutatja, hogy a brit gazdaság nem tud egymagában működni.

Enders szégyenteljesnek nevezte, hogy több mint két évvel a brit kilépésről döntő népszavazás után a brit üzleti szektor még mindig nem tudja megfelelően megtervezni jövőjét. Az Airbus számos más nagyvállalattal együtt többször kérte a helyzet tisztázását, de változatlanul "fogalmunk sincs arról, hogy mi zajlik itt" – tette hozzá. Hangsúlyozta, hogy az Airbus közvetlenül 14 ezer alkalmazottat foglalkoztat Nagy-Britanniában, további 110 ezer brit munkahely függ a cég nagy-britanniai tevékenységétől, és a vállalat évente 6 milliárd font (2200 milliárd forint) értékben vásárol részegységeket brit beszállítóktól.

Az Airbus jövője azonban nem függ Nagy-Britanniától, a cég a Brexit-folyamat kimenetelétől függetlenül fennmarad és virágzó jövő előtt áll, a kérdés az, hogy Nagy-Britannia részese akar-e lenni e sikeres jövőnek – fogalmazott a legnagyobb európai repülőgépgyártó konglomerátum vezérigazgatója. Az Airbus nem először figyelmezteti a brit kormányt a megállapodás nélküli Brexit kockázataira, és más globális vállalatcsoportok is felhívták London figyelmét a rendezetlen kilépés gazdasági veszélyeire.

A Honda japán autóipari óriáscég a minap bejelentette, hogy áprilisban – a brit EU-tagság március végén esedékes megszűnése után – hat napra leállítja nagy-britanniai üzemének termelését, annak érdekében, hogy a délnyugat-angliai Swindonban működő, 3400 alkalmazottat foglalkoztató Honda-gyár felkészülhessen a lehetséges logisztikai és határellenőrzési problémákra, mindenekelőtt a beérkező részegységek esetleges szállítási késedelmére.

A Honda szakértői már korábban, egy alsóházi meghallgatáson felhívták a figyelmet arra, hogy a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek a kamionok az uniós beszállítóktól származó részegységekkel, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges készlet van. A Honda illetékesei szerint ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font (több mint 310 millió forint) halmozott éves veszteséget okozna a cégnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.

Egy másik japán autóipari óriáscég, a Toyota nagy-britanniai részlegének vezérigazgatója a BBC rádiónak nyilatkozva nemrégiben arra hívta fel a figyelmet, hogy ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül "zuhan ki" az EU-ból, és emiatt akár csak egyetlen részegység nem érkezik meg időben valamelyik külföldi beszállítótól, akkor lehetetlenné válik az autógyártás az angliai üzemben a fennakadás idejére. Marvin Cooke elmondta: a Toyota angliai gyárába átlagosan 37 percenként érkeznek a kamionok az európai beszállítók által gyártott részegységekkel, és akár egynapi leállás is komoly veszteségeket okozhatna, mivel az üzem napi termelési értéke 12 millió font, azaz nagyjából 4,4 milliárd forint.