A KISS motorvonatok karbantartására a MÁV-Start Zrt. által 1,17 milliárd forint saját forrásból átalakított, nyolcezer négyzetméteres csarnokot adtak át kedden a vasúttársaság szolnoki járműjavítója területén.

MÁV 815 002 pszú. Stadler KISS motorvonat - Fotó: Rainerhaufe

Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója az ünnepélyes átadáson elmondta, hogy Magyarországon egyedülálló módon, egy teljes KISS motorvonat egyidejű emeléséhez alkalmas csoportemelő rendszert is telepítettek, így el tudják végezni a nagykapacitású, emeletes motorvonatok karbantartását is.

Szólt arról, hogy negyven, Stadler által gyártott emeletes motorvonat fog érkezni a kormány támogatásának jóvoltából, ezek főként a budapesti agglomerációban fognak közlekedni. Jelenleg már 10 KISS közlekedik a váci és a ceglédi vonalon, illetve nyáron minden hétvégén a Balatonra is lehet utazni az emeletes motorvonatokkal. Az elkövetkező hetekben kilenc KISS fog érkezni.

A vezérigazgató elmondta, hogy a vasúti járművek megújítása, karbantartása mellett az IC+ kocsik gyártása egy másik lába a cég versenyképességének, és a KISS emeletes motorvonat karbantartása jelenti a "harmadik lábat". A szolnoki üzem azért is tud fennmaradni, mert képes folyamatosan alkalmazkodni a változó világhoz, a világszínvonalú gyártáshoz, fejlesztéshez és karbantartáshoz.

Kállai Mária, Jász-Nagykun-Szolnok megye 1-es számú választókerületének országgyűlési képviselője elmondta, hogy a MÁV megújulásának nagyon fontos helyszíne a megyeszékhely. Szolnokon készülnek a Stadler világszínvonalú motorvonatai és ott építik az IC+ vasúti kocsikat. Ma egy új üzemegységgel lett gazdagabb a járműjavító bázis, ott fogják szervizelni többek között a Stadler vonatait is. A vasúti gépgyártás és javítás több ezer szolnoki család megélhetését teremti meg, ezért továbbra is azon dolgoznak, hogy Szolnokon erősítsék a vonatgyártást.

Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere arról beszélt, hogy a Tisza-parti városban nagy hagyománya van a vasútnak. Kitért arra, hogy a 2015-ben indult Modern városok programban az M4-es autóút, az ipari park rendszerének kialakítása a legfontosabb fejlesztések Szolnokon, de közvetlenül ide tartozik a vasúti gépgyártás is.

A sajtóközlemény szerint a szolnoki járműjavítóban 2020 áprilisában kezdődött meg a korszerű karbantartó bázis kialakítása a korábbi villamos mozdonyjavító csarnok területén. A kivitelezési munkák elvégzésével a MÁV-Start a MÁV-Vagont bízta meg.

A csarnokban két vizsgálócsatornát építettek ki mindkét vágány teljes hosszában, amelyek LED-es megvilágítást kaptak. A járművek magasabban elhelyezett részegységeihez az erre a célra fejlesztett mobil állványok biztosítják a hozzáférést. Számos épületgépészeti átalakítás és fejlesztés is megvalósult.

A kialakított karbantartó bázis számára Magyarországon egyedülállóan, egy teljes KISS motorvonat - forgóvázakkal együtt történő - egyidejű emeléséhez EMANUEL gyártmányú, 24 önálló emelőoszlopból álló csoportemelő rendszert telepítettek.

Az emelés biztonságát a mai kor színvonalának megfelelő, integrált vezérlési és védelmi funkciók segítik elő. Az emelőoszlopok a használaton kívüli időszakban könnyen mozgathatóak, ezáltal a járművek minden része hozzáférhető a karbantartási feladatok elvégzése során.

Már korábban elvégezték a csarnokba vezető mindkét vágány villamosítását, így a motorvonatok tolatómozdony igénybevétele nélkül a csarnok bejáratáig tudnak közlekedni.