A törékeny ellátólánc és a geopolitikai feszültségek összessége szabhat gátat az elektromos autókba szánt akkumulátorok gyártásrobbanásának – állítják a szakértők.

Illusztráció: Mike Birdy

A S&P Global Mobility gyors ütemben fokozza az elektromos autók akkumulátorainak gyártását (gyakorlatilag napi szintűek az új akkugyárakról szóló bejelentések az USA-ban és az EU-ban is), azonban arra figyelmeztettek, hogy a robbanékony trendet és terjedést megállíthatja a törékeny ellátólánc és a geopolitikai feszültségek együttese, ami az EV-k terjedésének lassulásához vezethet.

A gyártók kénytelenek egymással versengeni a nyersanyagokért, ami komoly fejfájással járhat a szervezet szerint. 2030-ra a lítium-ionos akkumulátorok iránti éves kereslet már elérheti a 3,4 TWh-t, amivel egyszerre a kritikus fémek árai is emelkednek, ezzel veszélyeztetve a beszállítók és a gyártók nyereségét is, úgy, hogy az alkatrészek és a járművek árai tovább emelkednek.

A lítium, nikkel, kobalt és hasonló anyagok nem jelennek csak úgy meg, majd változnak EV- akkuvá – mondták. Több olyan pontja is van a folyamatnak, ami elakadhat.

Közel 1200 milliárd dollárt költenek a világ nagyobb autógyártói 2030-ig EV-k millióinak fejlesztésére és gyártására, valamint az akkumulátorokra és nyersanyagokra – derül ki a Reuters korábbi összefoglalójából. Ez hatalmas növekedést követel, csak a Teslának 139 ezer tonna nikkelre lesz szüksége 2030-ban a számítások szerint.

Egy másik jelentés szerint pedig a robbanásszerű terjeszkedés árnyoldala az EU-ban, hogy a helyi startupoknak nem kapnak elég tőkét a befektetőktől, így alapvetően a piacot uraló ázsiai cégekre épít ez itteni EV-akkugyártás.