A frankfurti repülőteret üzemeltető Fraport AG cég egy teljes mértékben automatizált Airval utasszállító rendszert rendelt attól a konzorciumtól, melynek a Siemens a vezetője, további tagjai pedig a Max Bögl csoport és a Keolis Deutschland GmbH & Co. KG.

sfA tervezett utasszállító jármű fantáziarajza – fotó: SIEMENS

Az Airval rendszer a 2-es terminált az új 3-as terminállal és az 1-es terminál állomásával fogja összekötni. A kétvágányú, három állomást érintő vonal hossza 5,6 kilométer lesz. A Siemens fogja szállítani a GoA4 Trainguard MT rádiókommunikációs vonatbefolyásoló rendszerrel (CBTC) felszerelt, teljesen automatizált 12 kétkocsis szerelvényt, a pályamenti berendezéseket, az állomások peronkapuit, a kommunikációs rendszert, a pályaudvari berendezéseket és az áramellátó rendszert. Emellett öt évig a Siemens vállalja magára a rendszer üzemeltetését és karbantartását, és a megállapodásban rögzített opció szerint ez a szolgáltatás kiterjeszthető újabb öt éves időtartamra.

Az Airval rendszer tervezését és fejlesztését a franciaországi Toulouse városában, a Siemens Val globális kompetencia központjában végzik. Az ütemterv szerint a teljesen automatizált személyszállító rendszer 2023 folyamán kezd üzemelni a frankfurti repülőtéren. Az Airval központi sínvezérlésű, teljes mértékben automatizált utasszállító rendszer, ami gumiabroncsokon halad. A nagy teljesítményű rendszer rövid vonatkövetési időket tesz lehetővé, az alkalmazott energiagazdálkodási rendszer pedig biztosítja a kiváló üzemi hatásfokot.

"A Siemens, Max Bögl és Keolis alkotta konzorciummal a piac egyik megbízható rendszer-szállítóját választottuk. Az új utasszállító rendszer kényelmesebb és kellemesebb környezetet teremt ügyfeleink számára, és fenntartható módon szilárdítja meg a frankfurti repülőtér légiforgalmi csomópontként történő működését" – jelentette ki Dr. Stefan Schulte, a Fraport AG ügyvezető testületének elnöke.

"Val rendszereink kialakítása során több mint 30 év tapasztalatára, valamint a rendszeres továbbfejlesztések eredményeire támaszkodtunk. A bangkoki repülőtérre szállítandó rendszert követően Frankfurt már a második Airval megrendelés ebben a költségvetési évben. Ezzel a magas rendelkezésre állású rendszerrel különösen megbízható terméket szállítunk ügyfeleinknek" – mondta Sabrina Soussan, a Siemens Mobility divízió igazgatója.

siemensA vonatok maximális sebessége 80 km/óra – kép: SIEMENS

A frankfurti repülőtéren az Airval szerelvények kétperces követési időközökkel fognak közlekedni a hét minden napján, a nap 24 órájában. Frankfurtban óránként és irányonként 4.000 utast tudnak szállítani a szerelvények a csúcsforgalmi időszakokban. A vonatok maximális sebessége 80 km/óra. A széles ajtók és a tágas folyosók megkönnyítik az utasok fel- és leszállását, és kellően nagy a poggyásztér is. A fedélzeti internet hozzáférés és a tájékoztató kijelzők fokozzák az utasok kényelmét és kellemes közérzetét.

A Siemens Val rendszerei már üzemelnek Párizs Roissy Charles-de-Gaulle és Orly repülőterén, valamint Chicagóban, az O'Hare légikikötő területén. A Val rendszereket földalatti vonalként is használják olyan francia városokban, mint Lille, Rennes és Toulouse, továbbá a dél-koreai Uijeongbu városában és az olaszországi Torinóban.