Felsőoktatási duális képzések fejlesztésére írt ki pályázatot az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) a szociálismunkás- és a mérnöktanár-oktatás területén – jelentette be Schanda Tamás európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkár és Palkovics László oktatási államtitkára csütörtökön Budapesten, sajtótájékoztatón.
Egészen 2019. április 30-áig nyújtható be pályázat – fotó: elteonline.hu
Schanda Tamás közölte, az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) keretében megvalósuló 1,35 milliárd forint keretösszegű pályázaton felsőoktatási intézmények konzorciumai vehetnek részt. Olyan projekteket várnak, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a duális oktatás még inkább gyakorlat- és munkavégzés-központúvá váljon. A résztvevőknek taneszközöket és elektronikus tananyagokat kell kidolgozniuk és bevezetniük, valamint a pedagógia kompetenciák fejlesztése érdekében oktatási-módszertani képzéseket, tréningeket kell szervezniük – ismertette.
Jelentkezni első körben június 6-áig lehet, ha marad még forrás, akkor pedig egészen 2019. április 30-áig nyújtható be pályázat. Várakozásaik szerint 3-5 projektet tudnak majd támogatni 250-400 millió forint közötti összeggel – tette hozzá. Az államtitkár azt mondta, azért koncentrálnak a szociálismunkás- és a mérnöktanár-oktatás területére, mert ezek komoly szakemberhiánnyal küzdenek.
Schanda Tamás arról beszélt, hogy az utóbbi években lendületet kapó ipari teljesítmény és innováció olyan szakembereket kíván meg, akik a szakképzésből, illetve a felsőoktatásból kikerülve azonnal hasznos munkát tudnak végezni. A kormány ezért elkötelezett amellett, hogy a felsőfokú szakképzést olyan irányba fejlessze, amely megfelel a gyorsan változó folyamatoknak, vagyis az oktatás hagyományos formái mellett megjelenjenek és egyre nagyobb hangsúlyt kapjanak a duális és gyakorlatorientált képzések.
Palkovics László azt mondta, hogy a 2015-ben bevezetett duális képzés sikeres, az első évben majdnem hatszázan jelentkeztek rá, tavaly pedig már több mint ezren. Az államtitkár felidézte, hogy 2014-ben fogadták el a felsőoktatási stratégiát, amelyben felmerült igényként az oktatás, a gyakorlat, valamint a munkaerőpiac igények egymáshoz közelítése. Erre jelent megoldást a duális képzés, amelyet a pályázat segítségével szeretnének továbbfejleszteni.
A "Duális és gyakorlatorientált felsőoktatási képzések fejlesztése és oktatási innováció a szociális munka és a segítő szakmák terén, valamint a mérnökpedagógia és a szakmai tanári szakok esetében" című pályázatról további részletek ide kattintva olvashatók.