A Tesla integrált présöntési technológiája által vezérelve a kínai présöntési technológia globálisan elismert forró témává vált. Az autóipari alkatrészek egyetlen egységgé való összevonásával ez az innováció egyszerűsíti a gyártási folyamatokat, növeli a hatékonyságot, csökkenti a gyártási költségeket, és növeli az autóalkatrészek merevségét. Ez a technológiai áttörés jelentős változásokat hozott az autógyártásban.

1

Hagyományos autógyártási folyamatok

A hagyományos autógyártási folyamatok négy szakaszra bonthatók: préselés, hegesztés, festés és összeszerelés. Az autókarosszéria gyártása mindig is főként préselésre és robotizált hegesztésre támaszkodott. Különösen a "fehér" karosszéria hegesztése a legbonyolultabb, amely legalább 300 nagy ipari robotot igényel több állomásos folyamatos hegesztéshez. A hagyományos autógyártók hajlamosak konzervatívak lenni és vonakodnak kockázatot vállalni, mivel ez az érett folyamat évtizedek óta használatban van.

Az integrált présöntés szerepe

Jelenleg az elektromos járművek hatótávjával kapcsolatos aggodalmak még mindig nem oldódtak meg teljesen. Az új nátrium-ion és szilárdtest akkumulátorok technológiája még éretlen. A hosszú hatótáv eléréséhez több akkumulátormodulra van szükség, ami jelentősen növelné az autó súlyát és csökkentené a hatótávot. Ezért javítanunk kell a gyártási folyamatot, hogy csökkentsük a jármű súlyát.

2020-ban a Tesla bejelentette, hogy a Model Y hátsó alsó részének gyártásához integrált présöntési technológiát alkalmaz. Ez a módszer az eredeti 79 alkatrészt mindössze 1-2 nagy öntvényalkatrésszel helyettesíti. A robotizált hegesztési pontok száma 700-800-ról elképesztő 50-re csökken, a gyártási idő pedig a hagyományos 1-2 óráról mindössze 3-5 percre rövidül. Emellett az autó teljes súlya 30%-kal, a gyártási költségek pedig 40%-kal csökkennek.

Az integrált présöntés előnyei

Az integrált présöntés kulcsfontosságú eleme, hogy a préselési és robotizált hegesztési szakaszokat egyetlen nagy öntőgép váltja fel, így forradalmasítva az autókarosszéria gyártási folyamatait.

Jelenleg az új energiaforrású járművek területén használt öntőgépek főként hidegkamrás öntőgépek. Ezek a gépek különböző formájú öntvényeket állítanak elő különféle öntőformák alkalmazásával. A működési elv abból áll, hogy az olvadt alumíniumötvözetet a sörétkamrába öntik, majd egy injektálódugattyú segítségével gyorsan benyomják az olvadt alumíniumötvözetet a formaüregbe. A forma hűtőrendszere gyorsan megszilárdítja az alumíniumötvözet alkatrészeket, és amikor a forma kinyílik, a végleges szilárd fémöntvény elkészül. Ez a folyamat hasonló egy injekció beadásához: kezdetben lassan halad előre, majd gyorsan nyomják a forma kialakításához.

A több mint 300 robotot igénylő karosszéria hegesztési vonalhoz képest az öntőgépek jelentősen kevesebb helyet foglalnak el. Ahogy az integrált öntési technológia egyre szélesebb körben elterjed, és fokozatosan kiváltja a hegesztőrobotokat, a nagy teljesítményű öntőgépek az autógyártás központi eszközeivé válnak.

Az autóalkatrészek könnyebb elérhetősége

Az integrált présöntés segítségével az autógyártók gyorsabban és kényelmesebben juthatnak jobb minőségű autóalkatrészekhez. Kínának széleskörű tapasztalata van fém alkatrészek gyártásában. Az autóalkatrészek esetében tökéletes alkatrészeket képesek előállítani préseléssel és öntéssel, amelyeket világszerte szállítanak az autógyártók számára.

Hisszük, hogy a jövőben, az integrált présöntés széles körű elterjedése után az új energiaforrású járművek uralják majd az utakat, hozzájárulva a globális környezeti problémák megoldásához.