Az ABB palettázó robotját is magában foglaló mobil csomagoló rendszer a gyárat viszi a nyersanyaghoz, ezzel jelentősen csökkenti az energiafogyasztást.

Manapság a világnak nem egyszerűen csak jó ötletek kellenek. Olyan megoldásokra van szükség, amelyek javítják a vállalatok versenyképességét, és ezzel párhuzamosan csökkentik környezetre gyakorolt hatásukat is.

Az RMGroup LTF 800 Mobil Csomagoló Rendszere pontosan megfelel a fenti két kitételnek. A rendszer alapvetően egy komplett csomagolóüzem, amit egy nyergesvontatóra szerelnek. Az LFT 800 egyik végén beáramlik a nyersanyag, a másik végén pedig megjelenik a szállításra vagy raktározásra kész áru a megfelelő kiszerelésben, lezárt, minőségellenőrzött csomagokban, raklapokon. Az áru gyors raklapra helyezése nagy emelési teljesítményt igényel, amit ebben a rendszerben azABB IRB 460 palettázó robot végez.

Az RMGroup rendszere lélegzetelállító, 22 zsák/perc tényleges rakodási teljesítményre képes, s ne feledjük, hogy itt súlyos tárgyakról, például homokzsákokról van szó. A rendszer alkalmas bármilyen szemcsés vagy pelletált termékre, így például homok, sóder, magvak, állati takarmányok, stb. mozgatására, de módosítást követően alkalmassá tehető például burgonya és hagyma kiszerelésére is.

Az LFT 800-as rendszerről már az előtt hallottam, hogy ellátogattam az Egyesült Királyság-béli Birminghamben megrendezett PPMA-ra, a feldolgozó- és csomagoló berendezések vásárára.

Miután alaposan tanulmányoztam az LFT 800-as rendszert a kiállításon, úgy vélem, valami igazán innovatív dolgot láttam, ami képes forradalmasítani a termékek világméretű mozgatásának, szállításának folyamatát, melynek a végén ezek a termékek eljutnak a fogyasztóhoz.

Azzal, hogy a gyárat felpakoljuk egy nyergesvontató platójára, és elvisszük oda, ahol a nyersanyag található – legyen az egy dokk vagy egy kikötő –, ahelyett, hogy a terméket fuvaroznánk a kikötőből a feldolgozó üzembe, több olyan fontos dolgot érhetünk el, amely az üzlet és a környezet szempontjából is előnyös.

Robot

Kép: Peter17 ,CC BY 2.5, Wikimedia Commons

A nyersanyagok szállításának visszafogásával jelentősen csökkenteni lehet például az üzemanyagköltségeket. A nyergesvontatóra telepített gyárat az egyik feldolgozó üzemből el lehet szállítani a másikba, így a gyár és a kikötő közötti teherforgalom egyik viszonylatát akár meg is lehet szüntetni. Ez nemcsak az üzleti nyereségben érezti kedvező hatását, de csökkenti az üzemanyag-felhasználást, az utak zsúfoltságát és hozzájárul a levegő tisztaságának javulásához.

A decentralizált gyárak segítségével az üzleti vállalkozások is könnyebben alkalmazkodnak a vevői igények gyors változásához. A nyergesvontatóra szerelt gyárral egyszerűen le kell parkolni a dokknál, csatloztatni kell az energiahálózatra, be kell kapcsolni, és máris kezdődhet a termék kiszerelése. Ha ezt összevetjük azzal, hogy egy automata, robotokra alapozott csomagolósor fix kiépítéséhez hetekre vagy akár hónapokra lehet szükség, egyértelművé válik, hogy miben rejlik az ötlet vonzereje. Ehhez járul még az a szempont is, hogy egy mobil gyár esetén lehet, hogy nem is kell több gyárat építeni, mivel a meglévő mozgó gyárat oda lehet telepíteni, ahol igény van rá.

A nagy gyártelepek rendszerint falják az energiát, rengetegbe kerül a fűtésük és hűtésük. Mivel az LFT 800 kompakt, zárt térbe telepíthető, a fűtési és hűtési költsége töredéke egy fix kiépítésű gyárénak. Emellett az LFT 800 pontosan szabályozható, ami különösen előnyös szempontnak tekinthető a hőmérsékletre érzékeny nyersanyagok esetében, és meghosszabbíthatja az élettartamát a mobil gyárban üzemelő gépeknek is. A rendszer másik járulékos előnye, hogy az alacsonyabb energiahasználat nyomán kisebb a környezeti hatás.

A fenti előnyök mellett érdemes megemlíteni, hogy nagyon gyorsan, szinte órákon belül üzembe helyezhető, az engedélyeztetési és tervezési költsége kicsi vagy nincs, és fix kiépítésű gyárakban is segíthet a csúcsigények kezelésében.