A luxemburgi székhelyű vezető távközlési műhold-üzemeltető vállalat három új űreszközre adott le megrendelést – három különböző gyártónak.
A három megrendelt műhold közül kettő a legmodernebb, teljesen elektronikus, vagyis hagyományos manőverező hajtóművekkel nem, csak ionhajtóművel felszerelt űreszköz lesz. Ezeket a SES az amerikai Boeing Space and Intelligence Systems, illetve az európai Airbus Defense and Space cégekkel építteti. A harmadik, a megszokott kémiai meghajtással működő műhold gyártására az amerikai Orbital ATK szerződött.
Kép: SES
A Boeing 2012 elején felkavarta az állóvizet, amikor bejelentette, hogy új, csak ionhajtóműveket alkalmazó 702SP jelű platformjára négy műholdmegrendelést kapott. A fejlesztések ezután a versenytársaknál is felgyorsultak. Az ionhajtóművek alkalmasak arra, hogy elvégezzék a geostacionárius pálya tartásához szükséges manővereket. Az ilyen műholdak starttömege jelentősen (több száz kg-mal) kisebb, így megtakarítást érhetnek el a pályára állításukkor. Másrészt a műholdak élettartama is megnövelhető. Azóta az Airbus is bevezette a piacra a teljesen elektronikus meghajtást kínáló műholdplatformját, és a SES mostani megbízásával együtt már három megrendeléssel rendelkezik.
Az Orbital ATK által a GeoStar-3 platformra építendő, hagyományos hajtóművekkel szerelt SES-16/GovSat üzemeltetője a SES és a luxemburgi kormány közös vállalata (LuxGovSat) lesz. Az űreszköz európai lefedettségi területtel, 21,5° keleti hosszúság fölött állomásozik majd. X- és Ka-sávú kommunikációt biztosít majd a luxemburgi kormányzat, valamint a NATO-szövetséges katonai felhasználók számára. A SES eddig is értékesített kereskedelmi alapon C- és Ku-sávú kapacitásokat kormányzati megrendelők számára, de LuxGovSat révén most először száll be kifejezetten katonai-kormányzati célú műhold üzemeltetésébe.
A sorszámokkal visszafelé haladva, a SES-15-öt a Boeing gyártja majd. A távközlési műhold feladata többek közt a repülési útvonalakkal zsúfolt Észak-Amerika kiszolgálása lesz, mobil (repülőgépes) terminálokkal rendelkező felhasználók igényeit kielégítve. Az űreszköz fedélzetén Ku- és Ka-sávban működő transzponderek lesznek.
Az Airbus által építendő SES-14 C- és Ku-sávú transzpondereit is Amerikára, illetve Európára irányítják majd. Az űreszköz tömege 4,2 tonna, fedélzetén 16 kW elektromos teljesítmény áll rendelkezésre a napelemek révén. A geostacionárius pályán 46,5° és 48° nyugati hosszúság között lesz a kijelölt helye, amit az ionhajtóműves megoldással csak lassan, mintegy négy hónappal a startja után ér majd el – a pontos időtartam függ még a használandó hordozórakétától.
Mindhárom újonnan megrendelt műhold 2017-ben állhat Föld körüli pályára. A hordozórakétákról még nem született döntés, a verseny valószínűleg az európai Arianespace Ariane-5 rakétája és az amerikai SpaceX Falcon-9 hordozóeszköze között fog folyni. Tavaly októberben a SES azt a tájékoztatást adta, hogy a 2014 és 2018 közötti időszakban legfeljebb négy új műhold elkészítésére 1,03 milliárd eurót tervez költeni. Az összegbe beleértendő az űreszközök megépíttetése, startja és biztosítása. Ebből a négyből most február közepén már hármat meg is rendeltek.
Ugyancsak friss hír a jelenleg 54 elemű műholdflotta fölött rendelkező SES ház tájáról, hogy a cég megegyezett a SpaceX-szel: az ő műholdjuk indul először a Falcon-9 hordozórakéta most készülő, némileg módosított, az első fokozatban megnövelt tolóerővel rendelkező változatával. A tervek szerint idén júniusig felbocsátandó műhold a SES-9 (108,2° keleti hosszúság, Ázsia és az Indiai-óceán térségének lefedésére). Az üzemeltetőnél a döntés előtt mérlegelték a starttal járó esetleges többletkockázatot, de a korai indítás nyújtotta előnyöket is. A SES 2015-ös starttervei között egyébként egyedül a SES-9 szerepel. Ez a műhold ugyancsak tisztán ionhajtóművekkel épült, ami magyarázza azt is, miért „sürgős” a startja. A kommunikációs transzponderek ugyanis csak 4-6 hónappal később kezdhetnek majd profitot termelni, mire a műhold eléri a 36 ezer km magasan húzódó geostacionárius pályát és befejezik üzembe helyezését. A SES-9-en túl 2017-ig bezárólag még hat – vagy már épülő, vagy megrendelt – űreszközt szeretnének pályára állítani a luxemburgi üzemeltetőnél.