Az önvezető autók több etikai problémát is felvetnek, például bizonyos szituációban az autó szoftverére van bízva, hogy egy járókelőt üt el, vagy félrekapja a kormányt ezzel az utasai halálát okozva.
Kép: Popular Science
Ez a dilemma már felmerült az önvezető autók programozása során is. A Toulousei Közgazdaságtani Egyetem a közösségre terhelte a döntés súlyát és egy online felmérés keretében gyűjtött adatokat.
Igazán érdekes eredményeket hozott a kérdőívet kitöltők válasza. A válaszadók 75%-a áldozná fel a vezetőt, hogy megmentsen tíz embert, azonban egy járókelő megmentése érdekében már csak a válaszadók 50% áldozná fel a vezetőt.
Persze a jövőben nem a válaszadók döntése alapján fogják programozni az önvezető autókat, csupán kíváncsiak voltak, hogyan vélekedik a közvélemény a témában. Igazság szerint, ha az önvezető autók elterjednének, a balesetek világszerte csökkennének. Egyes becslések szerint akár 90%-os visszaesés is bekövetkezhetne. A technológia révén az autó minden egyes pillanatban éberen figyeli az utat és a környezetet, szemben az emberrel, akinek lassabb a reakció ideje és a figyelme is lankadhat.
Az autóipar valószínűleg olyan szoftverrel látja majd el önvezető járműveit, amely minden áron az utasokat védi. Hiszen ki akarna egy olyan autót vásárolni, ami arra van programozva, hogy bizonyos szituációban áldozza fel az utasait. Így a dilemma azóta is fennáll, azonban azt le kell szögezni, hogy az önvezető technológia alapvetően mindenki számára biztonságosabbá teszi a közlekedést.