A Japán Űrügynökség szakemberei szerint a kritikus, magyar idő szerint december 7-én 00:51-kor indított pályamódosító manőver sikerrel járt. Még néhány napba telik, amíg mérésekkel is meg tudják erősíteni, hogy az űrszonda valóban elérte a tervezett Vénusz körüli pályát.
Kép: JAXA
Az Akacuki 2010 májusában indult és még abban az évben, decemberben megkísérelt pályára állni belső bolygószomszédunk körül. A szonda fő hajtóműve azonban a tervezettnél rövidebb ideig működött. Így az űreszköz elvétette a Vénuszt, tovább keringett a Nap körül. Mostanra ismét a bolygó közelébe jutott. Ezúttal a kisebb tolóerejű, eredetileg a pálya apróbb korrekcióira és a szonda térbeli irányának beállítására szánt manőverező hajtóműveket használták a fékezéshez. A manőver mintegy 20 és fél percen át tartott, és az első információ szerint rendben lezajlott.
Ha valóban sikerült öt év után a pályára állás, a japán szakemberek valamit meg tudnak menteni az eredeti kutatási programból. Az Akacuki lesz az egyetlen űrszonda, amely jelenleg a Vénusznál tartózkodik. A fékezőerő most csak egy elnyúlt, a felszín fölött nagy magasságban húzódó pályára állást tett lehetővé. A pálya Vénusztól távoli pontját márciusban igyekeznek majd kb. 330 ezer km-re csökkenteni. Az eredeti, 2010-es elképzelés szerint az Akacuki alacsony, 30 órás periódusú pályáról vizsgálta volna a bolygó sűrű légkörét öt különböző hullámsávban érzékeny kamerájával. Most ehelyett 15 napos, később, a márciusi manőver után talán 9 napos pályát sikerül elérni. A remények szerint az űreszköz még két (földi) éven át üzemképes maradhat. Az élettartama nagyban függ attól, mennyi hajtóanyag maradt a fedélzeten, amit nehezen lehet megbecsülni.