A Google élen járó mesterséges intelligencia kutatása mérföldkőhöz érkezett. Az AlphaGo nevű intelligens szoftver legyőzte a legendás kilenc danos, tízszeres világbajnok Lee Se-dol Go mestert.

go kínai táblajáték

Kép: Fcb981, CC-BY-SA-3.0

Ez az áttörés az Deep Blue 1997-es győzelméhez lehetne hasonlítani, amikor is a komputer legyőzte Garri Kaszparov sakkvilágbajnokot. De miért is van olyan nagy jelentősége az AlphaGo győzelmének? Míg a Deep Blue azon a módszeren alapult, hogy előre lejátszott minden lehetséges meccset és ez alapján választotta ki a legelőnyösebb lépést, addig az AlphaGo-nak egy sokkal bonyolultabb játékkal sikerült megbirkóznia.

A sakkban kötött lépések vannak és a lépések variációja véges, ezzel szemben a Go végtelen variációt tartalmaz, így egy teljesen más módszer kifejlesztését igényli. A programozókat több évtizede foglalkoztatja az a szoftver, amely a tökéletes go játékosként működve a legyőzhetetlen taktikát tudná alkalmazni.

Azonban ez nem egy egyszerű feladat, a Google DeepMind nevű kutatócsapata arra a következtetésre jutott, hogy a mesterséges intelligencia az egyetlen válasz a problémára. A Go játék során nem lehetséges az összes lépést előre lejátszani, így az algoritmusnak saját intuícióval és kreativitással kell rendelkeznie, így képes megtalálni a tökéletes lépést.

Az, hogy a Google feltalálta a mesterséges intelligenciát, talán még egy elhamarkodott kijelentés lenne. Azonban a kutatásuk során talán közelebb jutottak hozzá, mint eddig bárki bármikor. Ahogy Kaszparov legyőzése is nagy fejlődéssel járta számítástechnikában, úgy szintén nagy változásokat hozhat az AlpgaGo is.

Az intelligens helyzetfelismerés és elemzés az élet minden területén alkalmazható, új típusú diagnosztikai és vezérlő rendszerek kifejlesztését eredményezheti, amely az ipartól a mindennapi élet számtalan területéig fontos szolgálatot tehet.

A történelmi jácma az alábbi videón tekinthető meg.