Felmérések szerint a Kelet-Közép-Európai régióban folyamatos növekedésre, munkaerő-bővülésre és innovációs-technológiai beruházásokra számítanak a szakemberek.

autógyártás

Kép: BMW Werk LeipzigCC BY-SA 2.0

A régió igazán vonzó az autógyártóknak, hiszen jól képzett munkaerőben nincs hiány, azonban a bérek jóval alacsonyabbak a nyugat európai országokéhoz képest. Viszont megvan az árnyoldala is a térségnek. Az Automotive nemzetközi tanácsadó cég felmérése alapján a Kelet-Közép-Európai régióban nagy kihívást jelent a vállalatok számára a bizonytalan jogi háttér és az oktatási rendszer.

A tanácsadó cég továbbá kijelentette, hogy a régió az utóbbi években az autógyártás meghatározó színhelyévé vált. Az Automotive felmérést készített hat ország részvételével, Bulgária, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia és Szlovákia autóiparáról gyűjtöttek adatokat.

Az országokban tevékenykedő autógyártók és beszállítói döntéshozók megkérdezésével kiderült, hogy az alacsony munkabérek a legvonzóbbak a Kelet-Közép-Európai régióban. A válaszadók 75%-a adta meg válaszként ezt az opciót, továbbá 55% emelte ki a képzett unkaerőt és 36% a kedvező adózási feltételeket.

Emellett kiderült, hogy a cégek 97%-a elégedett a helyi adottságokkal, így a következő öt évben nem várható a cég áttelepítésére. Ezenfelül a vezetők közül 74% számolt be arról, hogy további fejlesztéseket terveznek a gyártási kapacitás növelése érdekében.

A válaszok alapján Lengyelország a legnépszerűbb a Kelet-Közép-Európai régióban, azonban az is kiderült, hogy Bulgáriáról, Magyarországról és Romániáról gondolják azt, hogy a legtudatosabban reagál az új technológiai megoldások bevezetésére.