Ez azt jelenti, hogy az utasszolgálat a Berlin–München vonalon a tervek szerint elindulhat. Az ICE 4 ezen a vonalon fog üzemelni, miután a német vasúttársaság, a Deutsche Bahn (DB) életbe lépteti a menetrendváltozást 2018. december 9-én.

siemens etcsA jövőben az ICE 4 fogja adni a német vasúti flotta gerincét – fotó: SIEMENS

Az ICE 4 vonatok 2-es szintű ETCS 3. alapkonfigurációval vannak felszerelve a határokon átnyúló üzemeltetés érdekében. A jóváhagyás még a svájci Bázel felé tartó vonalat is magában foglalja. A vonatok használhatják Bázel határátkelőhelyét a Svájcba való belépéshez. A vonatok, illetve az ETCS rendszerek típusjóváhagyása már sikeresen lezárult a svájci vonathálózaton, megnyitva az utat az ICE 4 vonatok svájci üzemeltetési jóváhagyása előtt.

A szabványosított ETCS rendszer lehetővé teszi a számos európai nemzeti vonatbefolyásoló rendszer harmonizálását, és alapot biztosít a vonatok és a pályamenti berendezések közötti kölcsönös átjárhatósághoz. Az ETCS a fejlesztése óta globális szabvány lett. Az ETCS lehetővé teszi a folyamatos összeköttetést a vonatok és a vonalak között. Használatával a vonatvezetők megkapják a vezetési parancsokat, mint például a pályán megengedett sebességet és az állomástól való távolságot, amelyek közvetlenül a vezetőállás konzolján jelennek meg, és nem a pályamenti jelzőlámpákon.

A működéshez szükséges valamennyi adatot folyamatosan a GSM-R digitális vasúti rádiórendszeren keresztül továbbítják a rádiós irányítóközpontból (RBC) a vonathoz, valamint figyelemmel is kísérik. A vonat pontos helyzetét és irányát a vonat számítógépe határozza meg, és folyamatosan jelenti az irányítóközpontnak.

A német állami vasúttársaság összesen 137 ICE 4 vonatot rendelt és az összes vonat fel lesz szerelve az ETCS rendszerrel, tehát nemcsak Németországban, hanem külföldön is közlekedhetnek. A 137 megrendelt vonatból száz darab, 12 és 13 kocsiból álló szerelvényt szánnak Németországba, Ausztriába és Svájcba. A megmaradó 37, hét kocsiból álló szerelvény Németországban és Ausztriában fog közlekedni.

A Siemens építi az új rendszert használó vonatokat 

A Siemens Mobility a Siemens AG önállóan irányított vállalata. A közlekedési megoldások egyik vezető fejlesztőjeként a Siemens Mobility már 160 éve újítja meg folyamatosan portfólióját a gördülőállomány-ágazat, a vasúti automatizálás és villamosítás, a kulcsrakész rendszerek, az intelligens közlekedés és a kapcsolódó szolgáltatások kulcsfontosságú területein.

A digitalizálás segítségével a Siemens Mobility intelligens infrastruktúrát biztosít az üzemeltetők számára, fenntartva a folyamatos értékteremtést a teljes életcikluson keresztül, javítva az utasok utazási tapasztalatait és garantálva a rendszer rendelkezésre állását. A 2017. szeptember 30-án lezárt pénzügyi évben a korábbi Siemens Mobility Divízió a 28 400 fős nemzetközi csapatával 8,1 milliárd eurós bevételt könyvelhetett el.