A magyar tulajdonban lévő Vajda-Papír éves higiéniai alappapír-gyártása bőven meghaladja a belföldi igényeket, így Magyarország akár önellátó is lehet ezekből a termékekből, a koronavírus-járvány alatt megnőtt kereslet mellett is – mondta az MTI-nek Vajda Attila, a Vajda-Papír Kft. ügyvezető igazgatója.

A Vajda-Papír Kft. budapesti üzeme – fotó: Kovács Tamás / MTI

Az idén 20 éves, Magyarországon piacvezető vállalat Ooops! márkájú és sajátmárkás higiéniai papírtermékeit – toalettpapír, papír zsebkendő, papírtörlő – Skandináviába, a Baltikumba és Kelet-Közép-Európa több mint 20 országába szállítják. A külpiaci értékesítés a koronavírus-járvány idején sem állt le, köszönhetőn az évi 140 ezer tonnás feldolgozó kapacitásnak és Európa legmodernebb, a régió legnagyobb papíripari üzeme, a dunaföldvári gyár rugalmas gyártási teljesítményének – mondta Vajda Attila.

¤HIRDETES

A koronavírus-járvány kitörése óta az eddigi, átlagosan napi 2 millió tekercs gyártását 3 millióra emelte a toalettpapír termékeknél, papírtörlőből 20 százalékkal, papír zsebkendőből pedig 10 százalékkal emelték a termelést, de a rendelésállomány – átmenetileg – egyes termékekből a háromszorosára nőtt a kiskereskedelmi láncoknál. Egy magyar család évi 9 kilogramm higiéniai papírterméket használ fel évente, így a cégcsoport egy átlagos évben 13 millió ember higiéniai papírszükségleteit elégítheti ki. A megugró igényeket a vállalkozás 100 százalékban ki tudja elégíteni – szögezte le Vajda Attila.

A magyar piac zökkenőmentes ellátása annak is köszönhető, hogy a legalapvetőbb termékek papír-alapanyagainak 100 százalékát belföldön állítja elő a cég, ez a teljes termékportfólió alapanyagának 50 százalékát jelenti. A megnövekedett igények miatt pedig csaknem száz munkavállalóval bővítik a létszámot a három magyarországi telephelyen – jegyezte meg. Tudomásuk szerint a kiskereskedelmi árak nem emelkedtek, az akciók azonban a megugró működési költségek miatt elmaradnak. Az extra higiéniai és megelőző intézkedések, idős munkavállalók védelmében tett lépések költségei, az egyes alapanyagok és az azokhoz kapcsolódó szállítmányozás drágulása és a devizahatás is emeli a kiadásokat.

vpbpBecsomagolt toalettpapír-tekercsek a Vajda-Papír Kft. budapesti üzemében 2020. április 17-én – fotó: Kovács Tamás / MTI

Vajda Attila hangsúlyozta, hogy a papírgyártás és feldolgozás Magyarországon a rendszerváltás előtt jelentős iparág volt, a privatizáció után azonban sok gyár bezárt. A Vajda-Papír 20 éve alakult családi vállalkozásként és a cégvezető vallja, hogy bár csoportszinten mintegy 600 munkavállalót foglalkoztatnak, továbbra is családi vállalkozásként tevékenykednek, azonban ma már nemzetközi színtéren és multinacionális gondolkodással. 2013-ban Norvégiában nyitottak több mint 100 új munkahelyet teremtő leányvállalatot.

2014-ben a vállalat 1,8 milliárd forint értékű kapacitásbővítő nagyberuházást valósított meg, a világ egyik legmodernebb higiéniai papírüzemének számító dunaföldvári gyárának fejlesztését pedig 2018-ban fejezte be; a 15 milliárd forintos beruházáshoz 4,5 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatást kaptak a nagyvállalati beruházási támogatási programból. A költségek mintegy 15 százaléka, csaknem 2,5 milliárd forint volt az önerő, a fennmaradó összeget pedig hosszútávú, 7 és 10 éves futamidejű hitelekből finanszírozzák.

v03Az alapanyagtekercsekeket daruval mozgató dolgozó a Vajda-Papír Kft. budapesti üzemében 2020. április 17-én – fotó: Kovács Tamás / MTI

Vajda Attila azt is elmondta, hogy a dunaföldvári gyár bővítésének második üteme az előkészítő mérnöki tevékenységeknél tart, a beruházáshoz újabb állami támogatást igényeltek. A fejlesztés további 70 embernek biztosít munkát, és 70 000 tonna többletkapacitást jelent majd. A cégvezetés kiemelten kezeli az üzem ökológiai lábnyomának mérséklését, felelős és ellenőrzött erdőgazdaságból származó cellulózrosttal, csökkentett energia- és vízfelhasználással dolgoznak, és a termékinnovációnál is szempont a környezetvédelem: Dunaföldváron gurigamentes (duda nélküli) Ooops! papírtörlő termék gyártását indították el 2019-ben.

A higiéniai papírfogyasztás a higiénés elvárások és igények erősödésével folyamatosan emelkedik, Magyarországon is komoly még a növekedési potenciál – hangsúlyozta, megjegyezve, hogy az iparág fejlődési lehetőségeire tekintettel a cég az ITM-mel és a Magyar Kereskedelmi és Ipar Kamarával is együttműködik a papírgyártás és -feldolgozás témakörére kiterjedő nappali képzés újraindításának érdekében.

vpbpTargoncával viszik a kiszállításra váró toalettpapírokat a Vajda-Papír Kft. budapesti üzemének raktárában – fotó: Kovács Tamás / MTI

Az idei terveken a cég vezetése nem módosított, azzal számolnak, hogy a Vajda-Papír Kft. értékesítési árbevétele 25 milliárd forintra nő a tavalyi 24 milliárd forintról. A Vajda-Papir Scandinavia bevétele 14 milliárd forintra, a Vajda Real Estate Kft-é pedig 11 milliárd forintra emelkedik, így az 50 milliárd forintos összbevétel csaknem 4 milliárd forinttal haladja meg a tavalyit. Hosszú távon a korábbiaknál magasabb szinten stabilizálódó fogyasztással számol a cégvezető, amit a vállalat néhány jelentős export-partnere már meg is erősített.