A Pleszeck űrrepülőtérről (az ország észak-nyugati részén) Oroszország sikeresen útnak indította az Angara-5 új orosz hordozórakétát. Ez új generációs hordozórakéta, amelynek alapját univerzális, környezetbarát oxigén-kerozin hajtóművekkel felszerelt modul képezi. A rakéta súlya 1,5-25 tonna tartományban mozog. A Pleszeckről először indították a rakétát geostacionárius pályára.

Ez egy fontos esemény az orosz űrprogramban: Oroszország függetlenné vált az űriparban. Eddig a nagy súlyú hordozórakétákat csak a Bajkonurról indították, de a Szovjetunió összeomlása óta a Bajkonur Kazahsztánhoz tartozik. Az Asztana és Moszkva között aláírt szerződés értelmében 2050-ig Oroszország bérleti alapon használja az űrrepülőteret. Ezért minden indítás barátságos, de szuverén állam ellenőrzése alatt történik. A nehéz Angara sikeres indítása gyökeresen megváltoztatja a helyzetet - hangsúlyozza Igor Marinyin az Űrhajózás Hírei c. lap főszerkesztője.

earth

- A rakéta tökéletesen startolt. Ez egyedülálló rakéta. Az Angara felváltja a Protont, és nem csak a Bajkonurról képes lesz kijuttatni a műholdakat geostacionárius pályára, mint a Proton hordozórakéta, hanem az északi Pleszeck űrrepülőtérről is. Ennek a rakétának köszönhetően független kijutást kaptunk a világűrbe, segítségével a Honvédelmi Minisztérium minden hasznos rakományát kijuttathatjuk oda. Ezen kívül az Angarát tovább fogják fejleszteni. Hidrogén-oxigén egységet hoznak létre számára, amely tovább növeli kapacitását. Ez arról tanúskodik, hogy Oroszország új áttörést hajtott végre az űriparban.

Az Angara hordozórakéta moduláris. Mint gyermekjáték, összerakható különböző mennyiségű blokkokból attól függően, milyen rakományt akarunk kijuttatni a geostacionárius és a Föld körüli pályára. Éppen a modularitásnak köszönhetően az Angara rakéta nagyon hatékony gazdasági szempontból.

A másik egyedülálló jellemzője az, hogy környezetbarát. Üzemanyagként nem a mérgező heptilt használják, hanem kerozint és oxigént mint oxidálószert.

2014 nyarán először tesztelték ki az Angara könnyített változatát. Most a nehéz típust próbálták ki: 2 tonna súlyú makett rakományt juttattak ki a pályára. A valódi űrszerkezet elindítását a nehéz Angara segítségével 2016-2017-re tervezik. Közben a tervezők azt a feladatot tűzték ki maguk elé, hogy az Angara újrahasznosítható legyen. Ez nagymértékben csökkenti majd az űrrepülések költségeit. De még a mai változata is versenyen kívülivé teszi az Angarát.