A Siemens automatikus áramszedő-felügyelő rendszert fejleszt. A rendszer, melyet az első szakaszban eHighway-eken közlekedő villamos és hibrid hajtású teherautókra terveznek meg, kamerák és szenzorok révén ellenőrzi az áramszedők állapotát annak elkerülésére, hogy a felsővezeték megsérüljön. Hasonló, de lényegesen összetettebb rendszereket jelenleg egyes villamosvasúti pályákon használnak.

Az eHighway a Siemens által nagyforgalmú teherautó-útvonalakra kifejlesztett emisszió-szegény rendszerben a felsővezetékről táplált villamos vagy hibrid teherautók gyakorlatilag emisszió-mentesen járnak. Egy eHighway-n, ahol a legkülönfélébb tulajdonosok járművei fognak közlekedni, különösen fontos az áramszedők felügyelete, hogy elkerülhetők legyenek a sérült felsővezetékek miatti útlezárások. Az eHighway-megoldás kompakt és viszonylag olcsó rendszer, amelyet a pálya különböző pontjain lehet felszerelni, és amely azt is felismeri, hogy a jármű jogosan közlekedik-e ott. A Siemens nemrégiben az Innotrans 2014 szakvásáron mutatta be azt, egyben demonstrálva, hogy hogyan lehet azt villamosvasúti pályákra adaptálni.

Mind teherautók, mind a vasút esetében az áramszedők kopásnak vannak kitéve üzem közben. Különösen a szén kontaktlécek használódnak el a felsővezetékkel való érintkezés során. Ha az elkopott vagy sérült léceket nem ismerik fel időben, akkor a barázdák, kitörések vagy nem egyenletes kopások érintkezési problémákhoz vezetnek a felsővezeték áramvezetőjében. Szélsőséges esetben akár ennek szakadása is bekövetkezhet.

Kamerák felügyelik az érintkezőket

Ennek egyik módja, az ún. áramszedő-monitorozás esetében, hogy a kamerák a kontaktcsík szénfelületéről gyűjtenek adatokat. Speciális algoritmusok értékelik ki a kopást, ill. mutatják ki a kezdődő szakadást. Elegendő adatmennyiség alapján prognózis készül a széncsíkok cseréjének időpontjára. Ily módon a karbantartás időben elvégezhető, ugyanakkor a kopólécek a lehető legtovább használhatók. Másrészt, szenzorok regisztrálják a felsővezeték belógását. Ebből a huzalra ható nyomásra lehet következtetni. Ha az áramszedő túl nagy erővel nyomódik a vezetékhez, a szénfelületen és a vezetékhuzalon túlzott kopás áll be; ha pedig a nyomás kisebb a szükségesnél, az érintkezés megszakadhat és ívhúzás keletkezhet, amely ugyancsak terheli az érintkezés mindkét oldalát. A rendszer úgy van tervezve, hogy a felsővezeték tartóoszlopaira vagy az autópálya-hidakra is felszerelhető, hogy a pálya minél több pontján lehessen mérni.