A NASA a szűkös költségvetést okolja, amiért újra meg kell hosszabbítania az oroszokkal kötött megállapodást, hogy amerikai űrhajósok utazhassanak az ISS-re.

szojuz

Tegnap az amerikai űrhivatal hivatalosan is értesítette a Kongresszust, hogy 490 millió dollár értékben kiterjesztik a Roszkoszmosszal fennálló szerződésüket. Mint közismert, a Nemzetközi Űrállomásra  való eljutást – emberek szállítására alkalmas saját űrhajó híján – az Egyesült Államok az űrhajósai számára csak úgy tudja megoldani, ha orosz Szojuz űrhajókon vásárol helyeket. A szolgáltatásba beleértendő az űrhajósok fel- és leszállítása, valamint a kiképzés biztosítása. A legutóbbi szerződés érvényessége 2017 végéig végrehajtott startokra terjedt ki. Tavaly még úgy gondolták, az lesz az utolsó ebből a fajta megállapodásból.

Most úgy tűnik, hogy bár a kereskedelmi alapon fejlesztett amerikai emberes űrhajók 2017-ben már próbautakat teljesíthetnek, de az ISS biztonságos, rutinszerű elérésére még nem biztos, hogy alkalmasak lesznek. A NASA költségvetésének az a szelete, amely a magánűrhajó-fejlesztések támogatását szolgálja, nem nőtt abban az ütemben, ahogyan azt az ügynökségnél remélték. Mivel kellő idővel előre kell tervezni, nem volt más reális választás, mint újra meghosszabbítani a szerződést az oroszokkal.

A 2018-as szerződés 6 helyre szól. Az árak mintegy 7%-kal emelkedtek az előző, 2017-es összegekhez képest: egy-egy ülésre leosztva az ISS elérése 81,7 millió dollárba kerül majd az amerikai adófizetőknek 2018-ban. Charles Bolden, a NASA vezetője a Kongresszushoz intézett levelében kifejtette, hogy ha a NASA 2010 óta megkapta volna a kért költségvetési támogatást a kereskedelmi alapon zajló űrhajófejlesztésekre, akkor erre a szerződéshosszabbításra nem lett volna szükség. Legutóbb a kért 1,243 milliárd helyett várhatóan csak 900 millió jut erre a tevékenységre a NASA amúgy enyhén növekvő teljes költségvetéséből. Emiatt a Beoing és a SpaceX cégek fejlesztései a reméltnél lassabban fognak haladni.