A világ leghosszabb vasúti alagútjának számító Gotthárd-alagút hivatalos megnyitására ez év júniusában kerül majd sor. Az infrastruktúra energiaellátását és a szellőzést biztosító számos innovatív és energiahatékony ABB technológia az új alagút kritikus elemeit alkotja.

Gotthárd vasúti alagút

Kép: Audrius Meskauskas, CC-BY-SA-3.0

Az ABB a „Gottardo 2016” projekt egyik főpartnereként az évszázad építési projektje keretében épült alagút megnyitó ünnepségeit is támogatni fogja. A partnerség jelentőségét kiemelendő, január 20-tól kezdve egy, az ABB logóját viselő Lok 2000 típusú mozdony közlekedik a svájci vasúthálózaton. A járműpark ilyen típusú mozdonyaihoz hasonlóan, az ABB logójával díszített mozdony is az ABB hajtásrendszereivel és villamos berendezéseivel van felszerelve.

A nemzetközi politikai és üzleti vezetők részvételével fémjelzett Davosi Világgazdasági Fórumot ez évben január 20-a és január 23-a között rendezték meg. A tanácskozás ideje alatt a Landquart és a sípályáiról híres Davos közötti utasforgalmat az ABB logóját viselő vonatszerelvénnyel bonyolították le.

Az RE 460 típusú villamosmozdony ugyancsak kiváló példája az energiahatékony vasúti közlekedésnek. Az SBB közel 20 éve használja már ezt a mozdonytípust, amelynek éves futásteljesítménye eléri a legalább 300 000 kilométert. Jelenleg az ABB végzi az SBB mozdonyparkjának javítási, felújítási munkáit, melynek köszönhetően növelhető a mozdonyok energiahatékonysága és megbízhatósága, élettartamuk pedig további 20 évvel is meghosszabbítható. Az ABB új vontatási átalakítóinak és az egyéb korszerűsítési intézkedéseknek köszönhetően a járműparkkal évente 27 gigawattóra energiát takarítanak meg. Az járműpark éves energiamegtakarítása több mint 6700 svájci háztartás átlagos energiafogyasztásának felel meg.

Az ABB és az SBB között az évszázadon átívelő Gotthárd-alagút építési projekt keretében olyan partneri viszony alakult ki, amely egyrészt kiválóan példázza az ABB innovációs erejét és a kiemelkedő szaktudását a vasúti ágazatban, másrészt újabb fontos fejezetet jelent a két piacvezető cég nagy múltú és sikeres együttműködésében.

„Nagy örömünkre szolgál, hogy a vasúti gépgyártás és jármű-villamosítás terén együttműködő régi, megbízható partnerünkkel együtt nyithatjuk meg 2016 júniusában az évszázad építkezésének számító Gotthárd-bázisalagutat” – mondta Andreas Meyer, az SBB vezérigazgatója a mozdony Genfben tartott névadóünnepségén.

Az új alagútban az ABB-technológiák széles köre fogja biztosítani az infrastruktúra és a szellőzés energiaellátását. Az évszázados építési projekt legújabb szakasza több mint 17 éven át épült. Az első vonatszerelvény ez év nyarán fog áthaladni az új alagúton. Az 57 km hosszú Gotthárd-alagút a világ leghosszabb vasúti alagútja, és Európa egyik legfontosabb észak-déli vasúti összeköttetése. Az új alagútnak köszönhetően bővül a rendelkezésre álló vasúti teherszállítási kapacitás, de az utazási idő lerövidítése révén, a létesítmény közelebb hozza Svájc egyes részeit a szomszédos német- és olaszországi településekhez.