Folytatódik a dízel botrány felgöngyölítése, mely során több modellt is letesztelnek. Németországban eddig több százezer dízelüzemű autót és haszongépjárművet hívtak vissza károsanyag-kibocsátási rendellenesség miatt.

Volkswagen EA 189 típusú motor

Kép: Tony Hisgett, CC BY 2.0

A Volkswagenhez hasonló csalást még nem fedeztek fel, azonban több modellnél is tapasztaltak kiugró különbséget a próbapadon mért értékek és a hétköznapi használat során mért kibocsájtás között. A tavaly szeptemberben indított vizsgálatsorozat részeredményét nemrég tette közzé a szövetségi közlekedési hivatal.

A vizsgálatok alapján 53 gépjárműmodellből 22-nél találtak feltűnően magas nitrogén-oxid-kibocsátást. Az eltérő értékeket a kipufogógáz tisztítására szolgáló berendezés okozta. A berendezés alacsony hőmérsékleten kikapcsol, hogy ne károsítsa a motort, azonban ezt a legális lehetőséget bizonyos gyártók berendezései indokolatlanul gyakran használják.

A vizsgált járműveket három csoportra osztották. Az első csoportba tartoznak azok az autók, amelyeknél mindent rendben találtak. A másodikba sorolták azt a 22 kifogásolt modellt, amelynél feltűnően magas nitrogén-oxid-kibocsátást mértek. Míg a harmadik csoportba a Volkswagen EA 189 típusú motorral szerelt járművek tartoznak, melyeknél szoftveres csalás történt.

A második kategóriába tartozó modelleket visszahívták és a gáztisztító berendezés beállítására kötelezték a gyártókat. Az érintett modellek a Daimler és a Volkswagen motorral felszerelt modelleket érintett. Visszahívásra került az összes Mercedes A-, B- és V-osztály, a Porsche Macan terepjáró, Volkswagen Amarok és Crafter haszongépjármű, Audi Q5-ös, A6-os és A8-as modell, továbbá az Opel Zafira, Insignia és Cascad.

A vizsgálatok során fényderült arra is, hogy pontosítani kell az uniós szabályozást is, hogy ehhez hasonló esetek ne forduljanak elő. A gyártóknak részletes leírást kell majd szolgáltatni ezután a hatóságoknak, a kipufogógáz tisztító berendezéseik beállításairól.