Négy hónapig tartó nem várt küzdelem árán sikerült eljuttatni a nyár elején felbocsátott amerikai katonai távközlési holdat egy használható pályára. Az Amerikai Haditengerészet MUOS (Mobile User Objective System) nevű mobil távközlési műholdrendszerének ötödik (s egyben utolsó) tagja június 24-én állt pályára a floridai Cape Canaveral bázisról, egy Atlas-5 hordozórakétával. 

Az egyenlítői síkhoz képest 5°os hajlásszögű geoszinkron pályára, vagyis 36 ezer km közeli felszín feletti magasságba szánták. Rendben el is érte a szokásos elnyúlt átmeneti pályát. De az annak földközeli pontját fokozatosan megemelő manőverekre szolgáló fő hajtómű öt nappal a start után felmondta a szolgálatot.

Muos-5

A MUOS-5, itt még a gyárban – fotó: Lockheed Martin

A hajtóműnek 9 nap leforgása alatt 7 alkalommal kellett volna működnie. Katonai műholdról lévén szó, a problémát nem hozták azonnal nyilvánosságra, csak miután amatőr műholdmegfigyelők is észrevették, hogy valami nincs rendben.

Az irányítók a pályamódosításhoz így a kisebb tolóerejű hajtóműveket kellett bevessék. Ennek a 18 db, hidrazin hajtóanyaggal működő fúvókának az eredeti feladata a már végleges pálya tartásához szükséges kisebb manőverek végrehajtása, illetve a kijelölt geoszinkron pálya menti pozíció alkalmankénti megváltoztatása lett volna. Szeptember 7. és október 22. között összesen 26-szor végeztek pályamódosítást, mire sikerült elérni, hogy a MUOS-5 végül használható helyzetbe kerüljön. A pálya így is kissé elnyúltabbra, és nagyobb hajlásszögűre sikerült, mint ami az eredeti terv volt.

műhold 2

A MUOS-5 fantáziarajza – fotó: U.S. Navy 

Ez a felhasználók – a mobil terminálokkal rendelkező csapategységek – számára nem lesz észrevehető, szoftveres változtatásokkal kezelni tudják az eltérő pályából adódó hatásokat. Ugyancsak az amatőr megfigyelők szerint a kialakított pálya hajlásszöge 9,7°, magassága 34 894 km és 36 664 km között változik. A Földről nézve a 105°-os nyugati hosszúsági kör és az Egyenlítő metszéspontja körül írja le „nyolcasait” az égen.

A Haditengerészet nem hozta nyilvánosságra az egyébként japán gyártmányú BT-4 fő hajtómű meghibásodásának pontos okát. Magát a műholdat fővállalkozóként a Lockheed Martin készítette. Állítólag a vizsgálatok során bevetették a GSSAP (Geosynchronous Space Situational Awareness Program) rendszert is, amelynek tagjai megközelítették és fényképezték a bajba került MUOS-5-öt.