Befejezte működését az ESA első, technológiai CubeSatja. A technológia létjogosultságának igazolása után szélmérési adatokat gyűjtött.

Egy évig működött az ESA első, technológiai CubeSat műholdja, a GomX-3, amelyet 2015 októberében a Nemzetközi Űrállomásról állítottak pályára. Ide előzőleg a japán HTV-5 teherűrhajóval jutott fel. Működése első fél évében az új technológiákat próbálták ki, ezután a műhold a repülőgépek által menet közben végzett, a szél sebességére vonatkozó mérések eredményeit gyűjtötte össze. Ennek köszönhetően az ESA a GomX-3-at „Európa legkisebb időjárási műholdjának” kiáltotta ki.

gomxA GomX-3 műhold – fotó: GomSpace

A három egységes (3U), CubeSat szabvány szerint készült GomX-3 műholdat a dán GomSpace cég építette az ESA részére. A GomX-3 technológiai kísérletként egy ADS–B vevőt próbált ki. (Az ADS–B, vagyis az automatic dependent surveillance – broadcast technika azt jelenti, hogy a repülőgépek műholdas navigációval folyamatosan meghatározzák saját pozíciójukat, és azt bizonyos időközönként kisugározzák, lehetővé téve a követésüket.) Emellett helyet kapott a fedélzetén a távközlési műholdak jeleinek kiértékelésére alkalmas szoftverrádió, valamint egy X-sávú vevő a nagy sávszélességű adattovábbításhoz.

A működése második félévében végrehajtott programban az Egyesült Királyság Meteorológiai Hivatala (UK Met Office) volt a partnerük. Az időjárás előrejelzésében egyre nagyobb a szerepe a repülőgépek fedélzetén végzett méréseknek. A brit meteorológiai szolgálat folyamatosan öt földi vevőállomással gyűjti a szélsebességre és a hőmérsékletre vonatkozó, repülőgépes adatokat. A brit légtérben repülő gépek nagy száma miatt a szél sebességére és irányára vonatkozóan ezzel a módszerrel 20-szor annyi adatot tudnak összegyűjteni, mint az összes többi módszerrel együttvéve.

terkep1
A légiforgalom térképe a műhold mérései alapján – fotó: ESA / GomSpace

Működése első hat hónapjában a GomX-3 a repülőgépek helyére, sebességére és magasságára vonatkozó ADS-B információkat vette. Fél év alatt a műhold több millió ilyen információt gyűjtött, kirajzolva a légi forgalom térképét.

A GomSpace a GomX-3 fedélzetén elhelyezett ADS-B vevőt úgy alakította át, hogy az alkalmas legyen a repülőgépekről jövő, a meteorológusok számára fontos adatok vételére. Az adatgyűjtést két héten keresztül végezték. Bebizonyosodott, hogy az adatok megfelelő minőségűek. Az eljárás globálisan is alkalmazható lehet, aminek különösen azokon a területeken nagy a jelentősége, ahol az egyéb szélmérések ritkák.

terkep2A GomX-3 pályája – fotó: Met Office

A feljebb található ábrán a GomX-3 pályájának földfelszíni vetülete látható (kék vonal) a két hétig tartó tesztmérések alatt. A piros pontok jelölik azokat a helyeket, ahol a repülőgépekről meteorológiai adatokat gyűjtöttek. 

Az ESA azt tervezi, hogy az általános technológiafejlesztési programja (GSTP) keretében további technológiák űrbeli létjogosultságát szándékozik kipróbálni, illetve bizonyítani (in-orbit technology demonstration). Múlt hónapban már szerződést is kötöttek a GomSpace-szel egy nagyobb (6U) CubeSat, a GomX-4B megépítésére.